دانستنی‌های خودرو

هر آنچه که باید در مورد سیستم تعلیق خودرو بدانید

سیستم تعلیق خودرو

 

سیستم تعلیق اتومبیل دقیقاً یک قسمت خاص در اتومبیل شما نیست. سیستم تعلیق اساساً سیستمی است که چندین بخش دیگر را به هم متصل می کند و تضمین می کند که همه آن قسمت ها با هم به درستی کار می کنند. با سیستم تعلیق مناسب دریک خودرو، احساس امنیت و آسایش بیشتری در درون خودرو احساس میکنید. اما در مقابل با سیستم تعلیق نامناسب، هر دست انداز یک صخره‌ و همه خیابان‌ها ناهموار به نظر می‌آیند.

این مقاله از یدک پی یک نمای کلی از این سیستم ساده را ارائه می دهد که از مکانیسم های پیچیده زیادی پشتیبانی می کند. برای آگاهی از نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو، انواع سیستم تعلیق به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سیستم تعلیق خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم تعلیق خودرو اصطکاک بین چرخ ها و زمین را برای رانندگی آسان افزایش می دهد. سیستم تعلیق چرخ ها را به بدنه خودرو متصل می کند و اصطکاک بین جاده و لاستیک ها را افزایش می دهد. این سیستم وضعیت ماشین را در حرکت پایدار حفظ میکند، چرخش و کنترل فرمان را آسان می کند و سواری راحت را برای افراد فراهم می کند. برای درک نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو، باید نحوه عملکرد چرخ ها را بر روی جاده مشاهده کرد. همه راه ها، حتی هموارترین خیابان‌ها، دست اندازها و بی نظمی های متعددی دارند. هنگامی که لاستیک ها با این لبه ها و بریدگی های موجود بر آسفالت، سنگ یا… تماس پیدا می کنند، نیرویی به لاستیک ها وارد می کنند. در صورت عدم وجود سیستمی که این نیرو و ضربه را جذب کند، بدنه خودرو مدام به سمت بالا و کناره های جاده کشیده خواهد شد و یک سواری ناامن و نامطلوب خواهد داشت. سیستم تعلیق خودرو جذب نیرو های ناشی از این نوع ضربه ها را تا حدود زیادی تضمین می کند و خودرو را در جاده ثابت نگه میدارد. علاوه بر این، سیستم تعلیق خودرو حرکت موثر و کنترل شده‌ی خودرو را در پیچ های تند تضمین می کند. در صورت عدم وجود این سیستم تعادل خودرو در یک سمت با وزن یا نیروی کششی بیشتر سریعا به هم می‌خورد.

سیستم تعلیق خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که باعث کارکرد صحیح و متعادل بدنه ماشین میشود.

قطعات تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو ضربه ها را جذب و کاهش می دهد، به حفظ تماس تایر با زمین کمک می کند و وزن خودرو را نیز تحمل می کند. چندین مؤلفه مهم در این سیستم وجود دارد که اجازه می دهد همه این کارها به درستی و همزمان انجام شوند:

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در ارتباط بین چرخ‌ها و بدنه خودرو ایفا می‌کنند. این قطعات عبارتند از:

  • فنرها: جزء مهمی از سیستم تعلیق هستند و نیروی لاستیک ها را جذب می کنند. سیستم تعلیق مدرن خودرو دارای سیستم فنرهای پیچشی است که حول یک محور پیچیده می‌شود. این فنر ها با باز و بسته شدن نیروی وارده بر لاستیک را جذب میکنند تا به بدنه خودرو وارد نشود.
  • کمک فنرها: کمک فنرها و پایه ها در سیستم تعلیق خودرو دو ساختار مهم برای میرایی نیرو هستند. کمک فنر که به نام اسنابر نیز شناخته می شود، وسیله ای برای کنترل حرکت غیر ضروری فنر از طریق از بین بردن نیرو است. کمک فنر انرژی جنبشی حرکت تعلیق را با کاهش شدت ارتعاشات به گرما تبدیل می کند. سپس از طریق سیال هیدرولیک این گرما را به مرور زمان از بین میبرد. پایه ها نیز یک وسیله ضربه گیر ساده در داخل فنر سیم پیچ هستند. پایه ها این دو وظیفه مهم را بر عهده دارند: شوک های حرکتی را خنثی می کنند و سیستم تعلیق را پشتیبانی می کنند. به نوعی، پایه‌ها حتی از کمک فنرها نیز مهم‌تر هستند، زیرا با کنترل سرعت جابجایی وزن، وزن خودرو را نیز مدیریت می‌کنند.
  • سیبکها: این قطعات از یک گوی فلزی دسته‌دار و یک محفظه فولادی تشکیل شده‌اند که با لاستیک پوشانده شده‌اند. وظیفه آن‌ها اتصال چرخ‌ها به بدنه خودرو و امکان گردش چرخ‌ها در جهات مختلف است.
  • بوش طبق: این قطعات از جنس لاستیک یا پلاستیک هستند و برای اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق به یکدیگر استفاده می‌شوند. وظیفه آن‌ها کاهش اصطکاک و سایش و جلوگیری از انتقال صدا و ارتعاش است. طبق ها نیز این قطعات از جنس فولاد هستند و برای اتصال شاسی به سیستم تعلیق استفاده می‌شوند. وظیفه آن‌ها حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ‌ها است. شما میتوانید انواع بوش طبق برلیانس و ام وی ام را در سایت یدک پی بیابید.
  • میله‌های تعادل و میل موج گیر: این میله ها به همراه پایه ها و کمک فنرها استفاده می شوند و ثبات بیشتری را برای خودرو در حال حرکت فراهم می کنند. این اجزا در اصل یک میله فلزی بلند هستند که هر دو طرف سیستم تعلیق را به هم متصل می کند. هنگامی که سیستم تعلیق روی یک چرخ بالا و پایین می‌رود، میله‌های موج گیر حرکت را به چرخ دیگر منتقل می‌کنند. خرید انواع میل موج گیر خودروهای وارداتی چینی در یدک پی با بهترین قیمت امکان پذیر است. این موضوع باعث کاهش نوسان خودرو و ایجاد یک سواری متعادل و راحت می شود. میل تعادل همچنین به خودرو اجازه می دهد تا حتی در پیچ ها و هنگام چرخش به طور پیوسته و بدون کشیدگی بدنه حرکت کند.

انواع سیستم تعلیق خودرو

اگرچه سیستم تعلیق خودرو را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد، اما متعارف ترین طبقه بندی به ما سه دسته می دهد:

1. سیستم تعلیق وابسته در این سیستم تعلیق، یک محور محکم در امتداد عرض قاب ثابت می‌شود و به مجموعه چرخ‌ها در سمت چپ و راست می‌پیوندد. به این ترتیب آنها به صورت یک واحد عمل می کنند. این بدان معناست که وقتی یک طرف ماشین می چرخد، طرف دیگر نیز در آن جهت حرکت می کند. از آنجایی که هر دو طرف چرخ ها به یکدیگر وابستگی دارند، سیستم تعلیق وابسته نامیده می شود. سیستم تعلیق وابسته برای زمین های ناهموار و جاده های کوهستانی بهترین است. بسیاری از خودروهای دیفرانسیل عقب و خودروهای شاسی بلند دارای سیستم تعلیق وابسته به عنوان سیستم تعلیق اولیه خودرو هستند.

2. سیستم تعلیق مستقل در این نوع تعلیق، هیچ ارتباطی بین دو مجموعه چرخ در دو طرف از طریق یک محور وجود ندارد. بنابراین چرخ های دو طرف در چنین سیستمی واکنش های متفاوتی به ناهمواری ها دارند. این به این معنی است که اگر چرخ در یک طرف دچار ضربه شود، فقط چرخ آن قسمت تحت تأثیر قرار می گیرد اما چرخ طرف دیگر به حرکت ثابت ادامه میدهد.

بسیاری از رانندگان این سیستم تعلیق را ترجیح می دهند زیرا رانندگی بهتر و راحت تری را ارائه می دهد. چند نوع از این سیستم وجود دارد که برای عملکردهای مختلف تغییر یافته است. به عنوان مثال، سیستم تعلیق مستقل عقب از اسکلت مک فرسون استفاده می کند و برای شفت های بیرونی نیز مجاز است. در این سیستم یک میل محرک متصل به قاب خودرو وجود دارد. شفت محرک حرکت را به چرخ های خودرو می دهد. انواع مختلفی از سیستم تعلیق موجود است که کیفیت رانندگی را بهبود بخشیده است. یکی از این نوع سیستم تعلیق بادی تطبیقی ​​است که در آن سیستم به صورت الکترونیکی هر چرخ را کنترل می کند. سیستم تعلیق دارای یک سیستم میرایی است که به طور مداوم تطبیق پذیر است.

3. سیستم تعلیق نیمه مستقل یا پیچشی در این سیستم حرکت یک طرف چرخ ها تا حدودی روی چرخ های کناری دیگر تاثیر می گذارد. سیستم تعلیق معمولاً برای چرخ عقب کار می کند. از مزایای آن می توان به هزینه کم، دوام و سبکی به لطف طراحی ساده آن اشاره کرد.

اکنون که می‌دانید سیستم تعلیق چیست و قطعات تعلیق خودرو را شناختید؛ میتوانید سایر لوازم جانبی و قطعات جلوبندی و تعلیق خودرو، خودروهای چینی موجود در ایران را در yadak pay جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *