تعمیرات خودرو, دانستنی‌های خودرو, مقاله آموزشی

همه چیز درباره تعویض روغن موتور خودرو

تعویض روغن موتور خودرو

تعویض روغن موتور با یک برنامه زمانی مشخص بخش مهمی از نگهداری درست خودرو است. این موضوع به کارکرد روان و بهینه موتور کمک می کند. راه اندازی ماشین پس از افزودن روغن مزایای زیادی از جمله بهبود مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌ها و افزایش عمر موتور دارد.

1-بهبود مصرف سوخت: افزودن به موقع روغن موتور خودرو باعث کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور میشود که می‌تواند مصرف سوخت را تا ۲ درصد بهبود بخشد. از این رو رانندگان می توانند با تعویض زمان‌بندی شده روغن، به مرور زمان در هزینه بنزین صرفه جویی کنند.

2-کاهش انتشار آلاینده ها: زمانی که موتور بدون روغن کافی کار می کند، آلایندگی بیشتری نسبت به حالت عادی تولید می کند. در حقیقت عدم روان کاری باعث افزایش اصطکاک بین قطعات متحرک در موتور می شود و در نتیجه سطوح بالاتری از آلاینده ها در جو منتشر می کند. با افزودن منظم روغن به موتور خودروی خود، می‌توانید به کاهش این آلاینده‌ها کمک کنید.

3-افزایش عمر موتور: تعویض منظم روغن موتور به  محافظت از اجزای داخلی آن کمک می کند. این امر باعث کاهش ساییدگی و پارگی این قطعات در طول زمان می شود و طول عمر آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. علاوه بر این، با افزودن روغن جدید تمام اجزای داخلی آن روغن‌کاری شده‌ تا از سایش بیش از حد ناشی از اصطکاک آسیب نبینند.

مراقبت از وسیله نقلیه خود با تعویض منظم روغن موتور برای سالم نگه داشتن آن در سال های آینده ضروری است. چگونه می توان به درستی روغن موتور را به خودرو اضافه کرد؛ افزودن روغن موتور به خودرویی که موعد تعویض روغن آن فرا رسیده، بخش مهمی از نگهداری بهینه ماشین است.

برای اطلاع از نحوه صحیح تعویض روغن موتور خودرو، مراحل زیر را دنبال کنید:

توجه داشته باشید در ادامه این مقاله از یدک پی تنها نکات خلاصه شده و کاربردی تعویض روغن موتور خودرو آورده شده است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر میتوایند به دفترچه راهنمای خودرو و یا ویدیو های آموزشی مراجعه نمایید.

1. ماشین را روی سطح صاف پارک کنید و موتور را خاموش کنید. قبل از شروع کار، ترمز دستی را بکشید. مطمئن شوید که ماشین در حین کار حرکت نمی کند، این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد. قبل از ادامه کار اجازه دهید موتور حداقل پنج دقیقه خنک شود.

2. میله روغن را از مخزن آن خارج کنید. روغن اضافی را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید، سپس آن را دوباره در مخزن قرار دهید. با بازکردن دریچه تخلیه روغن موتور روغن آلوده و کهنه را خارج کنید. یک محفظه بزرگ در زیر دریچه تخلیه روغن قرار دهید تا روغن ریخته شده هنگام تخلیه آن از موتور روی زمین نریزد.

چک روغن موتور خودرو

3. روغن تمیز را با رعایت نکات ایمنی داخل محفظه بریزید. میله چک روغن را در مخزن قرار داده و دوباره میله را بیرون بکشید. اکنون سطح روغن روی میله را بررسی کنید. در صورت لزوم، مقداری روغن اضافه کنید تا زمانی که سطح روغن بین دو علامت مشخص شده روی میله باشد.

4. روغن موتور را بیش از حد پر نکنید. افزودن بیش از حد روغن موتور در هنگام کار با سرعت های بالا و یا بارهای سنگین در طولانی مدت به قطعات موتور آسیب‌های جدی وارد میکند.

پر کردن مخزن روغن موتور

5. در نهایت، قبل از راه‌اندازی مجدد وسیله نقلیه، میله اندازه‌گیری روغن را کاملا در مخزن فیکس کنید. با نصب درست میله در مخزن میتوانید تغییرات سطوح روغن را بدون هیچ نگرانی در مورد عدم آب‌بندی صحیح این قطعه نظارت کنید.

محل نصب مخزن موتور در زیر کاپوت نزدیک  به جایی که سایر اجزای مرتبط مانند شمع ها، انژکتورهای سوخت و غیره قرار دارند است. اگر بعد از تعویض روغن متوجه روشن شدن چراغ چک موتور شدید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

6-در نهایت، ماشین خود را روشن کنید و بگذارید چند دقیقه کار کند، تا زمانی که روغن موتور جدید به درستی در سراسر موتور بچرخد.

چرا باید برای تعویض روغن خودرو موتور را خاموش کنیم؟

برخی از اشکالات احتمالی مرتبط با افزودن روغن در حین کارکرد خودرو شامل موارد زیر است. اضافه کردن روغن موتور به خودرو باعث ایجاد حباب های هوا در موتور میشود؛ این موضوع می تواند منجر به کاهش عملکرد بهینه موتور و حتی آسیب در طولانی مدت شود.

علاوه بر این، از آنجایی که اکثر موتورها با یک سیستم فیلتر داخلی طراحی شده اند که به جلوگیری از آلودگی اجزای مهم تر مانند یاتاقان ها و سیلندرها کمک می کند؛ وارد کردن روغن جدید به موتوری که از قبل در حال کار است ممکن است این فیلتر را دور بزند و کثیفی یا سایر مواد زائد را وارد این قسمت ها کند که می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند.

 اگر پس افزودن روغن، بلافاصله ماشین را روشن نکنید، چه اتفاقی می افتد؟

اگر پس از اضافه کردن روغن، موتور ماشین را روشن نکنید، روغن ممکن است به طور مساوی در سراسر موتور توزیع نشود. عدم توزیع صحیح روغن می تواند منجر به مشکلات متعددی مانند افزایش سایش و پارگی در قسمت های خاصی از موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی خرابی کامل موتور شود. علاوه بر این، اگر قبل از روشن کردن ماشین خود مقدار زیادی روغن اضافه کنید، می تواند باعث ایجاد فشار بیش از حد در میل لنگ شود که می تواند به واشر آسیب برساند.

بنابراین مهم است که همیشه قبل و بعد از تعویض روغن ماشین را روشن نگه دارید. با این کار میتوایند اطمینان حاصل کنید که روغن قدیمی به طور کامل تخلیه می شود و هر گونه حباب هوا از داخل موتور حذف خواهدشد. انجام این کار همچنین کمک می کند تا تمام اجزا به درستی با روغن تازه روغن کاری شده و عملکرد مطلوبی داشته باشند.

چند بار باید روغن خودرو خود را تعویض کنید؟

توصیه می شود روغن خودرو خود را هر 5000 تا 8000 کیلومتر یا هر سه تا شش ماه یکبار تعویض کنید. این توصیه ها برای اکثر وسایل نقلیه مناسب بوده و بر اساس محاسبه میانگین زمان، مسافت پیموده شده و در نتیجه آلودگی روغن موتور به خاک و ذرات دیگر است. با این حال، این موضوع ممکن است بسته به نوع وسیله نقلیه شما و تعداد دفعات استفاده از آن متفاوت باشد.

روغن موتور کهنه

علاوه بر این، اگر مکرراً در شرایط جوی بد رانندگی می‌کنید، مانند هوای گرم یا جاده‌های خاکی و سنگی، ممکن است وسیله نقلیه شما نیاز به تعویض مکرر روغن داشته باشد. بنابراین، حتی انتخاب نوع روغن مناسب برای وسیله نقلیه خود بر اساس محیط کار و محدوده دمایی کارکرد آن مهم است تا پس از افزودن روغن موتور، عملکرد آن را به حداکثر برسانید.

برخی از اقدامات ایمنی که باید در هنگام تعویض یا اضافه کردن روغن موتور انجام دهیم:

-قبل از تعویض یا اضافه کردن روغن موتور یک وسیله نقلیه، لازم است که نکات ایمنی خاصی را در نظر بگیرید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که موتور خاموش است و ترمز دستی درگیر است.

-هنگام کار با روغن موتور حتما از لباس های مخصوص و ایمن مانند دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.

-مراقب هرگونه سطوح داغی که ممکن است در محفظه موتور وجود داشته باشد باشید و هنگام کار در اطراف آنها احتیاط کنید.

-در نهایت، همیشه روغن موتور‌ مستعمل را با بردن آن به مرکز‌های بازیافت مجاز به درستی دور بیندازید.

منبع: www.motorverso.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *